Iskolaérettség

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(Gondozás)

  • Váljon a gyerekek igényévé a tisztálkodás, a testápolási szokások önálló alkalmazása.
  • A tisztálkodási eszközöket rendeltetésszerűen használják.
  • Önállóan, helyes sorrendben öltözködjenek, ruhájukat rendezetten rakják a szekrényükbe.
  • A terített asztalnál kulturáltan étkezzenek és viselkedjenek.
  • Legyenek tiztában az egészség és betegség fogalmával, a megelőzést elősegítő alapvető tennivalókkal.
  • Környezetükre legyenek igényesek, szeressék maguk körül a rendet.
  • Szűkebb és tágabb környezetüket védjék és óvják.
  • Legyenek testileg edzettek, ozgásuk egyéni fejlettségüknek megfelelően fejlődve válljon harmónikussá, összerendezetté.
  • Szívesen vegyenek részt különböző sporttevékenységeken, túrákon.

 

Sikerkritérium az óvodáskor végére(érzelmi, erkölcsi és közösségi)

  • Szeressék és fogadják el önmagukat, társaikat a körülöttük levő felnőtteket.
  • Önállóan is keressék a segítségnyújtás meglévő formáit.
  • Ismerjék saját erősségeiket, bízzanak önmagukban.
  • Legyen bennük együttérzés, érdeklődjenek társaik iránt.
  • Értsék a metakommunikatív jelzéseket. /elismerés, nemtetszés, öröm, stb./
  • A megkezdett tevékenységet fejezzék be, leküzdve a közben adódó nehézségeket.
  • Tudjanak választani és dönteni ismert helyzetekben.
  • Figyelmesen és türelmesen hallgassák meg a hozzájuk beszélő társaikat és felnőtteket.
  • Konfliktushelyzet esetén a megoldás keresésében tudjanak érzelmeik felett uralkodni.
  • Alakuljon ki bennük a kompromisszumkészség.
  • Legyenek birtokában az alapvető erkölcsi értékeknek /udvariasság, együttérzés, tisztelet, másság elfogadása/ és eszerint viselkedjenek.
  • Tudjanak rácsodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(Anyanyelvi nevelés)

  • A gyermek tisztán, érthetően kommunikáljon
  • A gyerekek aktívan használják a tapasztalat során bővült szókincsüket.
  • Beszélgetés közben megfelelő beszédfordulatokkal, viselkedésformákkal tudják a kommunikációt fenntartani. Tudjon köszönni, megköszönni, kérni.
  • Nyugodtan, figyelmesen hallgassák végig a hozzájuk beszélőt. /óvodapedagógus és nem pedagógus óvodai alkalmazottak, társak, stb./
  • Szeressék és becsüljék meg anyanyelvüket.
  • Használják megfelelően a relációs szókincsüket.
  • Szívesen beszéljenek, az élményeiket érthető módon tudják megfogalmazni.
  • Legyenek érdeklődők, tudjanak kérdéseket megfogalmazni.
  • A nehezen szocializálható, lassabban fejlődő, alacsony fejlettségi szintű gyerekek jussanak el arra a szintre, hogy tudják magukat kifejezni, érzéseiket közölni

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(Játék)

  • A gyermekek képesek elmélyülten, együttműködve játszani hosszabb időn keresztül.
  • Játékukban dominánsan jelentkezik a szerepjáték
  • Bonyolult építményeket képesek létrehozni
  • Élvezik a szabályjátékokat és képesek a normák betartására
  • Az ismert meséket többször dramatizálják, bábozzák, szívesen vesznek részt drámajátékban
  • Társas viselkedésükben megjelennek az óvoda által értékelt viselkedési szabályok

 

Mozgás

A 3-4 éves gyermekeknél a nagymozgások fejlesztését helyezzük előtérbe.A 4-5 éveseknél emellett a tér mozgásos megismerésére, irányokra, egyensúlyérzék fejlesztésére, szem-kéz-láb koordinációt fejlesztő gyakorlatokra fektetjük a hangsúlyt.Az 5-6-7 éves gyermekeknél ezeken túl az észlelés és a finommotorika fejlesztése a célunk.

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(Testnevelés)

  • A gyermekek szeretnek mozogni, örömmel és aktívan vesznek részt mozgásos játékokban, vannak kedvenc játékaik.
  • Betartják a szabályokat a különböző versenyjátékok és labdajátékok során.
  • Tudnak ütemtartással járni, gimnasztikai gyakorlatokat pontosan kivitelezni.
  • Kialakul harmonikus, összerendezett nagymozgásuk, finommozgásuk, egyensúly észlelésük.
  • Biztonsággal kezelik a labdát, tudnak helyben és járás közben labdát vezetni.
  • Ismerik az irányokat, tudnak térben tájékozódni.
  • Társukra figyelnek és kerülik a veszélyforrást. Sikerkritériumok az óvodáskor végére:
  • A gyermekek szívesen ismétlik a verseket, rigmusokat
  • Várják, igénylik a mesehallgatást
  • Figyelmesen, csendben végighallgatják a mesét. Viselkedésükön, tekintetükön látszanak a belső képzeti képek készítésének jelei.
  • Szívesen mesélnek, báboznak, dramatizálnak társaiknak és maguk örömére.
  • Mozgással, ábrázolással segítsük a gyermekek önkifejezését
  • Tudnak meséket, történeteket kitalálni.
  • A folytatásos mesék szálait össze tudják kötni.
  • Szívesen lapozzák a meséskönyveket, kérik a felnőttet, hogy meséljen belőle.
  • Vigyáznak a könyvek épségére.

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(vizuális)

  • Kialakul bennük, és örömmel tölti el őket a “valamit alkotás igénye”.
  • Képalakításaikban többnyire biztonsággal használják a képi kifejezés változatos eszközeit, egyéni módon jelenítik meg élményeiket, elképzeléseiket.
  • Hangsúlyozzák a legfontosabb megkülönböztető jeleket, jellemző formákat.
  • Emberábrázolásaikban megjelennek a részformák és próbálkoznak az egyszerűbb mozgások jelzésével is. Igénylik a díszítést és kedvvel alkalmazzák.
  • Az építésben, téralkotásban sokféle tapasztalattal rendelkeznek. A teret játékuk céljainak megfelelően alakítják.
  • Elképzeléseik és megfigyeléseik alapján tudnak formákat mintázni.
  • Önállóan és csoportmunkában is készítenek egyszerű játékokat, kellékeket.
  • Biztonsággal használják az ábrázolás eszközeit.
  • Önállóan alkalmazzák a megismert technikákat, technikai eljárásokat.
  • Bekapcsolódjanak környezetük rendezésébe, szépítésébe.
  • Észreveszik a szép látványt, tudnak gyönyörködni benne, és véleményüket elmondják.
  • Tudjanak gyönyörködni a természet adta környezetben, alkotásokban.

 

 

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(ének-zene)

  • A gyermekek élvezettel játszanak énekes játékokat, táncolnak gyermek- és néptáncot
  • A gyermekek gátlások nélkül egyedül is tudnak énekelni.
  • Tudnak élvezettel figyelni a zenehallgatásra.
  • Megkülönböztetik a zenei fogalompárokat.
  • Tudnak ritmust, mozgást, dallamot, rögtönözni.
  • Érzik az egyenletes lüktetést és a dalok ritmusát.

 

 

Sikerkritérium az óvodáskor végére(környezet)

  • A gyermekek ismerik lakcímüket, szüleik pontos nevét, foglalkozását.
  • Tudják saját születési helyüket, idejüket.
  • Ismerjék a testrészeket, lássák el testápolási teendőiket.
  • Különbséget tudnak tenni az évszakok között, gyönyörködni tudnak szépségükben.
  • A gyermekek ismerik a környezetükben lévő intézményeket, üzleteket, esztétikai alkotásokat.
  • Felismerik a háziállatokat, vadállatokat, madarakat, bogarakat.
  • Ismerik környezetük növényeit, azok gondozását.
  • Gyakorlottak az elemi gyalogos közlekedési szabályok betartásában.
  • Ismerik a viselkedés alapvető szabályait, tudjon egyszerű helyzetekben döntést hozni
  • Kialakulóban vannak a környezet megbecsüléséhez, védelméhez és megóvásához szükséges szokások, magatartásformák, alakul környezettudatos viselkedésük.
  • Másokat is figyelmeztet a környezet megbecsülésére, megóvására.

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(matematika)

A gyermekek

  • A tárgyakat meg tudják számlálni tízig.
  • Össze tudják hasonlítani mennyiség, nagyság, forma és szín szerint.
  • Képesek különféle geometriai tulajdonságok szerint térbeli és síkbeli alakzatokat szétválogatni.
  • A térben való tájékozódásban a jobbra, balra, előtt, mögött, alatt, fölött, mellett, között irányokat megkülönböztetik. Síkban a megszokott megegyezést megértik.
  • Ítélet alkotás szóbeli kifejezése.
  • Ok-okozati viszonyok felfedezése.
  • Ismerjék a színeket.

 

Sikerkritériumok az óvodáskor végére(munka)

  • A gyermekek örömmel tevékenykednek együtt.
  • Törekednek a feladatuk teljesítésére.
  • Szívesen, önállóan végzik el naposi teendőiket.
  • Vállalkoznak egyéni és kooperatív munkára is.
  • Az élősarok, udvar gondozásában szívesen vesznek részt.
  • Ismerje a szerszámok, munkaeszközök tárolási helyét, azok használatát, ismerje meg az eszközök használatával járó veszélyeket is
  • Segítenek a kisebb gyermekeknek.
  • Örömmel készítenek ajándékot, szüleiknek, testvéreiknek.
  • Képesek önállóan díszíteni, takarítani a csoportszobájukban.
  • Igénylik az esztétikus rend kialakítását, a játékok elrakását.